EXPERTMODULES

Effectiever worden in jouw communicatie met burgers en collega's? En liever een specifiek onderwerp in korte(re) tijd uitdiepen? Volg een Expertmodule in een dagdeel! Hieronder volgt een greep uit mijn aanbod. Vraag vrijblijvend naar meer opties.
Expertmodule

Hoe overleef ik de Drama Driehoek?

Hoe voorkom je dat je, bijvoorbeeld als klachtbehandelaar, een redder (‘Ik los  het wel even voor u op!’), aanklager (‘Eigen schuld, dikke bult. U moet eens leren zich  aan de regels te houden!’) of slachtoffer (‘Waarom heb ik nou altijd van die lastige  burgers…’) wordt?

In deze Expertmodule onderzoeken we hoe je uit de dramadriehoek komt en blijft.  We trainen de deelnemers op hoe je neutraal kunt reageren op een lastige situatie. Oorlogsvrij communiceren begint met je persoonlijke norm (“Ik vind dat…”) parkeren en vooral alle invalshoeken op te halen. Ook invalshoeken die niet van jou zijn. Door uit de dramadriehoek te blijven ontstaat er ruimte voor samenwerking en gelijkwaardigheid in de onderlinge communicatie.

Expertmodule

Hoe spreek ik aan en stel ik grenzen?

 

Wil jij voor eens en altijd afrekenen met mensen die bewust over jouw grenzen heen gaan? Waardoor jij met een vervelend rotgevoel achterblijft?

In deze Expertmodule leer je grensoverschrijdend gedrag herkennen en beïnvloeden. Met een in de praktijk bewezen structuur leren we je effectief grenzen stellen, waarbij jij en niet de ander de regie hebt over of en zo ja hoe het gesprek verder verloopt.

 

Expertmodule

Effectief beïnvloeden!

Hoe moeilijk is het om niet verdedigend te reageren als bijvoorbeeld je collega felle kritiek op je uit? Of een klager die jouw opleiding of werkervaring minzaam ter discussie stelt?

Maak een einde aan witte boorden agressie en hulpeloos gedrag. In deze Expertmodule leer je op een interactieve wijze om bewuste gedragskeuzes te maken in plaats van je gedragsneiging te volgen, waardoor je gericht gedrag kunt beïnvloeden en regie op het gesprek hebt. Basismodel daarbij is de Interactiecirkel, of Roos van Leary.

 

Expertmodule

Nut en noodzaak van procedurele rechtvaardigheid

Wat is de bakermat voor een behoorlijke bezwaar- of klachtbehandeling? Wat is nodig voor prettig contact met de overheid?

In deze Expertmodule nemen we je mee in het belang van en de nut en noodzaak van procedureel rechtvaardig  handelen. We geven hierbij interactief en concreet invulling aan de  begrippen: voice, respect en explanation en geven. Ook geven wij de belangrijkste do’s en don’ts mee aan de deelnemers waarvoor te waken zoals koud defensief conflictgedrag en vooral hoe men ook in de meer formele (klacht of bezwaar )procedures aantoonbaar procedureel rechtvaardig communiceert: zowel schriftelijk als mondeling.

Expertmodule

Luister(v)aardig.

Goed luisteren is de basis van je vak. Maar hoor jij wel echt wat de ander zegt? Wat maakt oordeelsvrij en actief luisteren zo moeilijk?

Stel je wilt leren luisteren, dan is het niet voldoende wanneer je je mond houdt en een paar vragen stelt. Je moet minimaal geïnteresseerd zijn en de bereidheid hebben om je echt te verdiepen en in te leven in de ander. Helaas is goed luisteren lastiger dan het lijkt: veel mensen horen wel wat iemand zegt, maar luisteren niet echt — laat staan dat ze de ander begrijpen. Tijdens deze Expertmodule behandelen we de tien meest irritante luistergewoonten en hoe je die kunt voorkomen.
 

Heeft u interesse in een Expertmodule?

Neem dan contact op met ynParley.

Deze website maakt gebruik van cookies. Opgebouwde informatie in cookies wordt uitsluitend gebruikt om de werking van deze website te analyseren, te verbeteren en de relevantie van ons aanbod te verhogen. Cookies worden niet gekoppeld aan uw naam, adres, of e-mailadres en worden niet aan derden ter beschikking gesteld. Lees onze privacyverklaring of onze cookieverklaring voor meer info.